fredag, november 07, 2008

Mac virus!

Så kom ugen hvor jeg fik opgraderet min gamle PowerBook 12" med noget nyt fladt. En lille smal sag MacBook 13" i aluminium, et ret cool dyr. Efter at have startet den op, spurgte den om jeg ville overflytte bruger filer fra en anden Mac, og det ville jeg da gerne (og var samtidigt lidt nysgerrig på hvordan den ville klare det, da den jo ikke har FireWire). Og så sagde den, at jeg skulle forbinde den med et alm. ethernet kabel til den Mac jeg ville overføre fra, og mere eller vupti så hentede alle mine gamle filer over med skrivebord, post og hele moletjavsen, d.v.s der gik næsten 5-6 timer før den var færdig, men over kom det. Anyway så blev jeg spurgt i går fra en ny Macbruger (som lige har købt en ny MacBook Pro aluminium), "hvad med virus tjek?" (tjaa manden er jo tidligere Windows bruger, så det er jo noget som forekommer logisk). Så var det jeg kunne sige, at jeg aldrig har haft virus, og det ikke er nødvendigt at have software til at tjekke det som Macbruger. Men som det fremgår af det ved satte billede, så har jeg faktisk virus, d.v.s det er godt nok ikke en Mac virus, men en Windows. Og sådan en kan jo ikke leve i Mac OSX, så der sker heller ikke noget ved at få den. Problemet opstår vel nok mere, hvis man sender den videre til en Windows bruger (vira ligger i nogle mails jeg har liggende, fra en en tidligeres medarbejders mailkonto som jeg tjekkede i sin tid inden den blev lukket helt). Virus tjek programmet hedder Avast og kan afprøves i en Mac version på dette link.

p.s. opdatering (jan/feb 2009). Jeg kan virkelig ikke anbefale, at man installere ovenstående. Det viste sig at være en 30 eller 60 dages demo, og så noget med at afinstallere lortet, det var ikke sådan lige til. Og inden jeg fik gjort det, så havde det fucket min Mail database op, då jeg blev nød til at importere alt min gamle mail igen, ikke godt. Der forsvandt nemlig en hel del ting på den måde. Anyway moralen er, lad være med at installere virus programmer på din Mac, før Apple selv gør det.

Ingen kommentarer: