lørdag, februar 20, 2010

Nyt grej

Så er min nye Mac efterhånden kommet helt op at køre. Jeg skiftede min gamle Mac Pro ud med en ny QuadCore iMac, men det gav lidt problemer m.h.t disk plads. I min Mac Pro, havde jeg installeret 2 X 1TB, 2 X 0,5TB og en lille 250 GB disk. De tre sidste var samlet i en JBOD klynge og fungerede som Timemashine disk. Men i min nye iMac 2,66 Ghz er der jo ikke lavet plads til den slags ekstravagante tiltag, så jeg måtte ud og købe eksterne bokse til diske. Første stop var en billig 2 disk USB kasse, men USB er jo ikke verdens hurtigste standard. Så jeg kikkede videre, og blev lidt lun på en Promise SmartStor DS4600. En smart boks, med plads til 4 diske i RAID5, prisen er omkring 3000 kr. uden diske. En anden løsning er en Drobo eller Drobo S boks, de er lidt/noget dyrere med meget mere fleksible, da man vil kunne smække større diske i efterhånden man behøver mere plads. Anyway jeg har ikke helt opgivet Promise eller Drobo, men det må blive senere, for jeg købte i stedet en Stardom DT2-WBC kasse, med plads til 2 SATA diske. En noget billigere start end de to ovenstående, kassen kostede lige under 1100 kr. uden diske (har bestilt 2 X 2 TB Hitachi til den), den har både USB2 og Firewire 800 interface og en kortlæser til forskellige Flashrams typer. Ganske smart, jeg blev også lidt luret af, at der stod " Peaceful and quiet, with 2 fans that are practically silent" ohh yeah, emmh stille er boksen altså ikke, d.v.s hvis man tager låget af den, så siger den ikke meget, men med låget på, så kan den ikke påståes at være stille. Og når den står på bordet så er det ganske tydeligt, den af mine 3, iMac, USB disk og så Stardom boksen der larmer mest. Og det er så mit setop her i februar 2010.

Ingen kommentarer: