lørdag, januar 24, 2009

25 års fødselsdag

I dag er det fem og tyve år siden, at den første Macintosh blev præsenteret og ændrede verden. Ihvetfald min, d.v.s jeg opdagede ikke Apple før i 1985 (samme år som Microsoft smed deres første Windows ud på markedet), da jeg var på data messe i Bella Centeret. Der ude (på Amager) havde Apple (eller en eller anden distributør) en lille stand, med nogle afsindigt lækre computere. Modellen hed Apple IIc og var en smækre sag, hvor tastaturet var indbygget i computeren, på samme måde som den, den gang meget udbredte Commandore 64 og de senere Amiga computere. Min computer dengang, var dog den mere sparsomme (største grund til jeg havde en ZX Spectrum, var at den næsten kostede det halve af en C64) Sinclair ZX Spectrum, med viskelæder tastaturet. Anyways ude i Bella Centeret, så jeg så min første Mac. D.v.s. jeg lagde egentligt ikke så meget mærke til dem, da de der Apple IIc bare var så smækre, og havde en skærm i farver. Noget som min lille ZX maskine også havde, men det var der ikke på den 9" skærm som der sad på den første Mac. Men sådan er det med så meget, overflade overflade overflade, det er nu det man lægger mærke til først. Og det er vel også problemet med at få folk over på Mac'n, de ser bare overfladen, og finder aldrig ud af, at nedenunder det er det som virkelig gør forskellen fra Winblows crappet. Nå'm tillykke til vores kære Macintosh jeg håber sandelig at du også er her om 25 år!

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Stødte lige på din blog - fik selv en ZX Spectrum, da min far købte den billige til mig (istedet af c64). Bella centret, Kontor og Data - det var rent faktisk spændende at komme der i de tidlige år. Selv havde jeg min første Mac oplevelse med Macintoch SE så sent som i '88 da jeg startede på UNI.

Peter sagde ...

ZX'ere var er sgu en cool dims, min fungerer stadigvæk, men min kasettebåndsafspiller er gået død.

Min første Mac kom først i mit eje efter ca. et års scouting (en Mac butik i Fiolstræde nåede at dø, så indkøbet blev gjort på Åboulevarden hos Officeline, eller hvad de nu hed dengang) i 1993. Det blev en smuk PowerBook Duo 230 med ekstern diskette station, 80 MB HD og 4 MB RAM ialt ca. 20000 kr. Den blev senere udvidet med Minidock, 14" skræm og CD drev.

Anonym sagde ...

Tillykke må man sige. selv har jeg kun haft min i 1 år (jeg er kun 14) , men jeg har heldigvis aldrig haft en windows.

første gang jeg mødte en mac var tilbage til da jeg var 7-8 stykker, og jeg var hos min store søster i århus og vi sad og spillet et spil på en lille grøn stationær, som hun havde fået fra vores onkel for han havde fået en ny... det var gode dag

serging sagde ...

Jeg kendte også til Mac i mange år, men 1993 - den kan jeg ikke stikke. Jeg havde både ZX Spectrum 48k, C64 og Amiga 500 inden det blev til en Mac LC med s/h skærm i 1996. Så mellemlandede jeg på en PC i 3-4 år inden jeg fik en iMac og siden da ... tja hvad kan man sige :-)

Vh Ulrik