torsdag, maj 08, 2008

Ny version af OpenOffice!


Jeg opdagede lige at der var kommet en ny version af det gratis skrive (Word), regneark (Excel), præsentation (PowerPoint), database (Access? findes ikke i Mac versionen af Office) og tegneprogram (intet tilsvarende i Microsofts Office pakke, så vidt jeg ved). Anyway det ser fint ud, og som Mac bruger skulle det oven i købet være bedre til at åbne Microsofts egne filer (fra Windows Office udgaven) end den sløve Office pakke som de selv laver til vores dejlige Mac platform.


Det nye (for en Macbruger) med Open Office er at det nu kommer i en "Aqua" udgave som standard. De tidligere udgaver af kontor pakken, skulle køre i noget som Apple kalder X11. En slags Linux brugerflade (det hedder vist X Windows, men jeg er ikke helt klar over sammenhængen), som gjorde at Open Office ikke helt føltes som et Mac program. Hvilket så var løst i en udgave af OpenOffice, som hed(hedder) NeoOffice, der kørte (kører) med en tillempet Aqua brugerflade i en blanding af Mac system og Java kode. Sidst nævnte har så også gjort det lidt sløvt at starte op, men det fungerede fint når det var i gang. Mine datids udtryk går på, at jeg mener at NeoOffice projektet vil forsvinde i det øjeblik at OpenOffice pakken kommer ud af sit beta stade og bliver et fuldt  (Aqua) Mac OS X program. Anyways hent selv og se mere på dette link: http://marketing.openoffice.org/3.0/announcementbeta.html 


Ingen kommentarer: