søndag, september 14, 2008

Det halve liv!

For mange år siden, før World Of Warcraft tog det halve af mit liv (og mere), var vi (drengene) tit på spillecafe og spille Red Alert og andre RTS spil. Der var dog også tid til lidt skyde spil og det var gerne et spil som hedder Half Life. Det var sådan med Half Life, at det var lidt af en historie med Valve (som firmaet hedder) og Mac platformen. Half Life var nemlig umådeligt populært og selvfølgelig skulle det da også dukke op på vores kære Mac OS, men undervejs, dertil forsvandt spillet pludseligt. Der var rygter om spilbare demoer og at spillet stort set var færdigt, men det dukkede aldrig op. Og hele Mac spilverden undrede sig, der blev skrevet side op og side ned om det mytologiske Mac Half Life, men spillet udeblev, til manges store fortrydelse (mig selv incl.). Så vi måtte nøjes med at spillet det på en eller anden lummer Windows PC cafe. Nu her mange år efter er der kommet et nyere version som selvfølgelig hedder Half Life 2 og igen ingen udvikling af spillet til Mac OS X, d.v.s ja og nej. Nej Valve har ikke gjort noget for at portere spillet til Mac, men ja fordi jeg faktisk har siddet og spillet det på min Mac det meste af denne søndag eftermiddag. Spillet er kommet til min kære Mac igennem et projekt som hedder Cider. Cider er et slags Windows uden windows, oprindeligt udviklet til Linux, så man kunne køre Windowsspil  uden Windows på sin PC. Og nu når vores Mac's mere eller mindre er PC'er, så har der ikke været langt fra at udvikle Cider til Macintosh (Intel). Jeg har for et pænt stykke tid siden købt det program som hedder Crossover, der gør det samme, men måske mere rettet mod almindelig programmer, Word og den slags. I følge Crossover's hjemmeside, skulle det også være muligt at installere og køre Half Life igennem det, men jeg er kun kommet så langt som at hente det og installere det, men spille det, har jeg aldrig fået til at virke. Jeg ville ellers gerne have givet penge for at spille Half Life, men som skrevet, så desværre virkede det ikke. Og så er det vores fantastiske svenske broderskab kommer ind i billedet. På The Piratebay fandt jeg nemlig en hel del Half Life ting og den som kom først ned var "Half Life 2 (Cider Port) For Mac." og det virker sgu bare, manner jeg har savnet mit koben fra det første Half Life, det er sgu ret lækkert at svinge med det og smadre alt i nærheden. Half Life er endelig kommet til Mac OS!

Ingen kommentarer: