onsdag, september 17, 2008

Lidt mere

På vej hjem i sidste uge, kom jeg forbi Rådhuspladsen som så mange gange før. Og der var fællessang på en stor scene med højskolesangbogen og mere Jeg smuttede lidt rundt og fotograferede lidt, med min vidvinkel. Og opdagede en anden fotogut, som havde (hvad jeg troede var en lang tele) et Canon med et stort objektiv på. Og da jeg ikke havde et langt objektiv med, spurgte jeg ham om vi ikke lige kunne bytte, da mit glas var en vidvinkel. Han tøvede lidt, men sagde så ja, og vi byttede rundt. Det viste sig så at hans tele var en 20-40 (og nu har jeg lige kikket efter, og der er ikke nogle 20-40, så..?) eller noget i den stil. Men som skrevet længere end min som er en 11-17 mm. Jeg skød et billede af Rådhustårnet, imens han skød mange af Rådhustårnet + himlen og de så kanon ud. Hvorfor skød han sådan nogle utroligt fede billeder, jo det viste sig at hans kamera (som jeg bare havde set som et Canon SLR) var et 5D, altså et fullframe. Og det betød så også at min vidvinkel på hans, pludselig blev til en rigtig vidvinkel, og ikke en 17,6 - 27,2 mm som på min, men altså det fulde 11 -17 på hans. Nu var det jo altså bare det at min vidvinkel ikke var beregnet til fullframe, så når han skød i 11mm, så var der en sort fortegning i hjørnerne. Men fedt så det ud. Nå'm hele denne historie er opremset fordi at Canon i dag har annonceret en efterfølger for 5D. Nemlig en Canon EOS 5D mk. II. Info fra Canon's hjemmeside: "Canon's update to the wildly popular full frame EOS 5D is here, and it's better than ever. The EOS 5D Mark II has a stunning 21.1-megapixel full-frame CMOS sensor with DIGIC 4 Image Processor, a vast ISO Range of 100-6400 (expandable to ISO L: 50, H1: 12800 and H2: 25600), plus EOS technologies like Auto Lighting Optimizer and Peripheral Illumination Correction. It supports Live View shooting, Live View HD videos, and more. It can shoot up to 3.9 fps, has 9 AF points plus 6 AF assist points, a new 98% coverage viewfinder, a 3.0-inch Clear View LCD (920,000 dots/VGA) and a rugged build. Full-frame shooters rejoice!" Full frame shooters unite, ha ha. Cool stuff, men sikkert også dyrt. Over 20k tror jeg, så jeg beholder mit EOS 450D (som nu kan erhverves til under 4000 igennem EDB priser.). Og så bare lige for at runde dette af, så er billedet altså med mit billige Sanyo Xacti vandtætte kamera. Taget på cykel turen hjem i går, manner det regnede.

Ingen kommentarer: