onsdag, maj 25, 2011

5 års Grafix blog jubilæum

Tjaa tiden går skisme hurtigt, det er nu nemlig 5 år siden, jeg skrev det første indlæg på denne blog. Et blog der hed: En Grafix Blog hvad skal man bruge det til?. Nummer to indlæg er i øvrigt en fin præsentation af Allan om sig selvHan lovede en del 2, men den kom aldrig :-(



Velkommen til Golive CyberStudio!

Jeg havde ikke lavet meget web stuff, siden jeg i sidste århundrede legede med GoLive Cyberstudio, et program som gjorde det til en leg at lave hjemmesider, specielt i en tid (altså omkring 1996-97) hvor alle andre webdesign programmer var noget som indvolverede at man kunne se igennem en masse HTML kode for at kunne kaste nogle billeder og tekst op på en hjemmeside. Der kom CyberStudio som en våd drøm på markedet og gjorde det hele ganske nemt og overskueligt. Og hvis det ikke skulle være løgn, så var det selfølgelig kun til Mac OS det fandtes. Og dengang i Grafix tiden, så var det så småt også begyndt lidt at røre på sig, at "vi" også skulle gøre os i webdesign. Og Grafix fik indkøbt en del licenser der skulle indgå i undervisningsforløbet. Og da Olle ikke kunne tage sig sammen til at sætte sig ind i et nyt program, så fik jeg en tjans til at "undervise" i webdesign med Cyberstudio som grundlag, men det blev meget så som så med undervisningen i det, da jeg ikke er en som sætter mig ned og læser en brugsanvisning igennem, og slet ikke er en, som strukturerer et forløb. Men Golive blev indkøbt, selvom det kun fandtes til Mac OS (en af grundene til at jeg mente det var vejen frem, ha ha). Anyway af en eller anden årsag kom jeg til at tænke på Golive Cyberstudio her til aften/nat, og gav mig til at søge på det. Og man kan ikke sige at det ikke har sat sit præg på WWW, fordi hvis man søger på "Welcome to GoLive CyberStudio" i Google så kommer der rigtigt mange sider op. Og det af den simple årsag, at netop "Welcome to GoLive CyberStudio" var det som alle sider hed, når man lavede en ny webside i CyberStudio. Noget som rigtig mange slet ikke lagde mærke til, men nu er noget som nemt kan ses ved en simpel søgning. Og det er da lidt imponerende at et program som Adobe opkøbte i 1998-99 stadigvæk har masser af sider på samvittigheden her mere end 13 år senere.

Søgning på "Welcome To Golive CyberStudio" med Google.

Læs evt. mere om Golive på Wikipedia.


Haha glemte helt oversagen til at jeg kom til at tænke på Golive! Det var/er dette nye program kaldet Hype, som gør HTML5 animation til en leg, læs mere på linket.

Ingen kommentarer: